Kłamca i szpieg

Tytuł: Kłamca i szpieg
Autor: Rebecca Stead
Wydawnictwo: IUVI
Ilość stron: 193
Rok wydania: 2017
Ocena: 6/10


- Jeśli nie wrócę za dziesięć minut, to będzie oznaczało, że zdarzyło się coś strasznego.
- I co mam wtedy zrobić?
- Dzwoń na policję.
- Poważnie? A co jeśli pośliźniesz się w tych skarpetkach w łazience, uderzysz głową o wannę i stracisz przytomność? [...] Safer schyla się, zdejmuje skarpetki i rzuca je na trampki.
- Jeśli za dziesięć minut nie wrócę, dzwoń na policję, bo nie będzie to oznaczać, że się pośliznąłem w skarpetkach na podłodze w łazience, tylko że najprawdopodobniej jestem w stalowych szponach totalnego psychola. Okej?

Idziemy o zakład, że nie przewidzisz zakończenia!

Gdy Georges wprowadza się d bloku na Brooklynie, poznaje Safera - odludka, wielbiciela kawy i szpiega. Georges dobrze się czuje w towarzystwie ciut ekscentrycznej rodziny Safera. Zapomina przy nich o kłopotach: że tata stracił pracę, musieli się przeprowadzić, a mama zaczęła brać dodatkowe dyżury w szpitalu. W szkole też nie jest łatwo - Georges znalazł się na celowniku Dallasa, specjalisty od wyszukiwania u innych słabych miejsc.
Pierwsza misja szpiegowska? Tropienie tajemniczego Iksa. W miarę postępu śledztwa, kiedy Safer stawia coraz to nowsze wymagania, Georges zaczyna się zastanawiać, co jest prawdą, a co nie, i co to wszystko jest za gra.

A w co gra on sam?

Jest to moje pierwsze spotkanie z tą autorką. Przyznam, że opis książki bardzo mnie zaintrygował, a przede wszystkim słowa: "Idziemy o zakład, że nie przewidzisz zakończenia!". To zdanie zadecydowało o tym, że sięgnęła po tę historię.
Książka jest przeznaczona zdecydowanie dla młodszych czytelników, jednak zawiera w sobie wiele ważnych wartości. Akcja wolno się rozwija, co dla mnie było minusem, bo mimo małej objętości, trochę ciężko czytało mi się książkę.
Głównymi bohaterami są Georges i Safer - dwóch chłopaków w wieku gimnazjalnym.  Zostali oni przedstawieni, jako zwykli nastolatkowie, przez co bardziej można się z nimi utożsamić. Od początku intrygowała mnie postać Safera. Domyślałam się, że jest z nim coś nie tak, a potem w dalszej części powieści, ujawnił nam swój sekret. Bardzo polubiłam Candy, młodszą siostrę Safera, która miała pozytywne podejście do życia i nie przejmowała się opinią innych ludzi.
Motyw szpiegowski bardzo mi się podobał. Spodziewałam się jakiś większych intryg, ale muszę przyznać, że spodobało mi się rozwiązanie wątku tajemniczego Iksa.
Książka mówi też o znęcaniu się nad słabszymi w szkole. Pokazuje, że jeśli zbierze się grupka osób, które mają ten sam problem, to uda im się z nim wygrać. Ludzie, którzy są inni i wyróżniają się w jakiś sposób są więcej warci od tych, którzy próbują wtopić się w tłum.
Muszę przyznać, że nie przewidziałam takiego zakończenia, a w szczególności tego, co stanie się z mamą Georges'a. Brakowało mi dokończenia, niektórych wątków, nad czym trochę ubolewam.
Podsumowując, książka przeznaczona jest dla młodszych czytelników. Przekazuje ona cenne wartości i pokazuje problemy młodszej młodzieży. Historię przyjemnie mi się czytało. Pozwoliła mi ona na chwilę wrócić w myślach do lat dziecięcych. Jest to przyjemna lektura na jeden lub dwa wieczory. Gdybym była młodsza zapewne bardziej by mi się podobała, ale nie żałuję tych paru godzin, które spędziłam z tą książką.



Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu IUVI

5 komentarzy :

  1. Czytałam i miło ją wspominam. Mamy bardzo podobne zdanie na jej temat :)
    Książeczka idealna na jeden raz, w jeden wieczór :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie czytałam, ale może się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Po książkę raczej w najbliższym czasie nie sięgnę. Rozumiesz: Kilometrowa lista moich chciejek + nigdy nie miałam ochoty na tę książkę. Tak więc na razie podziękuję. Nie wydaje mi się, żeby jakoś specjalnie trafiła w moje gusta. Jeśli jakimś cudem wpadnie w moje łapki to ją przeczytam, jednak w innym przypadku raczej wątpię (głównie z powodu, że nie miałabym jak za nią zapłacić. A kraść nie będę...już z tym skończyłam xD Oczywiście żartuję, nie wzywaj policji)
    Buziaki :*
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Chcę ją poznać, więc kiedyś mam zamiar dać jej szansę :D

    Buziaki,
    coraciemnosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka